Abstract :
Image literacy is part of the school curriculum; it is shared teaching
with no official instructions, no referent teacher and no recognition of
a specific culture which would allow the pupils to acquire skills and
become enlightened actors of our society where image is pervasive. So
there is a need to define and build this culture of the image by rooting
it in a more recognized information culture attached to a specific
school subject and its scientific input. To meet this need, I studied
in-depth the official instructions of the Ministry of Education, led
surveys and interviews with pupils and teachers to grasp their
representations and practices. The concept of image is a broad one, so
I focused on the photographic image which is paradoxical: it is
extensively used by the pupils in their sociability (eg.selfies) and in
the media (magazines, the internet), but at the same time it is very
little used by the teachers to build knowledge and even often as mere
illustrations in the school books. The consequence is the inability of
the pupils to decode and decipher a photograph. At this stage I called
upon a third partner - professional photographers. Only they can
properly explain the three layers of a photography: its technicity, its
aesthetics and its significance. The product of this research work: a
collection of existing resources, new pedagogical tools (a lexicon, and a
corpus of images chosen for their potential to educate), methods using
games, which I was able to experiment with a group of Terminales. The
final outcome is a list of the skills to develop throughout the
educational path and a whole new triangular mediation: documentary,
photographic, and inside the school framework.
Résumé :
L’éducation aux médias et plus particulièrement l’éducation à l’image
sont dans les programmes scolaires de l’enseignement secondaire, une
éducation à partager, sans programme, sans enseignant référent.
L’objectif de ses recherches est de réfléchir à la culture de
l'information à construire chez l’élève afin de le rendre plus autonome,
de développer son esprit critique pour lui donner la capacité de
s’insérer dans une société où l’image est de plus en plus présente. Ce
travail propose un parcours d’éducation à l’image photographique au
collège et au lycée. Pour ce faire, une étude des textes officiels, des
enquêtes auprès des élèves et des enseignants, des entretiens auprès des
professionnels ont été menés. Des ressources ont été recensées, des
outils pédagogiques créés : une histoire de la photographie, un lexique
et un corpus d’images apprenantes conçus L’étude révèle que l’image
photographique est un média peu ou pas utilisé par les enseignants pour
construire des connaissances, que les élèves ne savent pas décoder ou
décrypter une photographie. Une médiation nouvelle a été pensée une
médiation documentaire photographique scolaire Une expérimentation a été
réalisée en classe de Terminale pour déterminer les compétences
nécessaires à développer chez l’élève afin qu’il puisse quitter le
système éducatif formé à l’image.