Abstract : This
thesis observes and explores the imaginary of digital devices when the
latter are introduced, in the form of tablets or augmented reality
browsers, to support mediation work in ethnography museums. The thesis
examines how museum professionals position themselves in relation to the
growing presence of digital devices in the exhibition space, which is
underpinned by a technophile promotional narrative spun by the media and
politicians who present the introduction of these technologies as
highly desirable. An ethnographic study in two museums faced with the
imposition of such technological agendas – the Museon Arlaten in Arles
and the McCord Museum in Montreal – allows for an analysis of the
expectations towards and imaginary of these devices by museum
professionals. The concept of triviality, as defined by Yves Jeanneret,
is used to compare the accompanying discourses on digital technologies
with the discourses of professionals in the two ethnography museums, in
order to highlight how discourses circulate, as do the imaginaries
underpinning them. There were three stages in this study. First, the
various accompanying discourses on digital technologies in museums –
from both inside and outside of the institutions – and the agendas they
carry were identified, so as to understand what was dictated to the
professionals. Besides, the museum professionals were interviewed in
order to identify what their imaginaries of technological devices were,
which allowed for an understanding of their expectations and fears
regarding these devices. Finally, asking the interviewees about their
concrete practices when effectively devising the devices made it
possible to observe processes of adjustment, from opposition to
adaptation to invention. The comparison between the professionals’
discourses and the accompanying discourses offered by the media and
politicians revealed a discrepancy between the accompanying discourses
on technological innovation in museums and the way in which the
professionals from the cultural institutions talked about this issue.
The narratives describing these technologies as revolutionary were not
taken up by museum professionals; rather, they were significantly
qualified by reasoned, adequate imaginary of technologies, alongside
with an ambivalent perception of innovation, questioning the symbolic
dimension of technological changes affecting mediation work in museums.
Résumé : Cette
thèse propose d’observer l’imaginaire des dispositifs numériques dans
les musées d’ethnographie confrontés à la réalisation de dispositifs
numériques pour la médiation tels que les tablettes tactiles ou les
navigateurs de réalité augmentée. Ce travail s’intéresse au
positionnement des professionnels de musée face à la présence croissante
d’outils numériques dans l’espace d’exposition, sous-tendue par un
discours promotionnel technophile de la part des sphères journalistique
et politique qui décrivent ces technologies comme fortement
souhaitables. Une enquête ethnographique réalisée dans deux musées
soumis à une injonction technologique (le Museon Arlaten d’Arles et le
musée McCord de Montréal) interroge les attentes et les imaginaires
qu’ont les professionnels du musée de ces dispositifs. À l’aune du
concept de trivialité d’Yves Jeanneret, il s’agit de comparer les
discours d’escorte portant sur le numérique avec les discours des
professionnels de deux musée d’ethnographie, afin de mettre à jour les
modes de circulation de ces discours et les imaginaires qui les fondent.
Répondre à ce questionnement a nécessité une démarche en trois temps.
Il s’est agi dans un premier temps de relever les différents discours
d’escorte portant sur les dispositifs numériques au musée et les
injonctions qu’ils véhiculent afin de comprendre à quelles prescriptions
les professionnels étaient exposés. D’autre part, interroger les
professionnels de musée afin de relever leur imaginaire des dispositifs
technologiques a permis de connaitre leurs attentes et craintes
vis-à-vis de ces supports. Enfin, questionner les enquêtés sur leurs
pratiques concrètes lors de la conception effective de ces dispositifs a
permis d’observer des processus d’ajustement, prenant la forme de
logiques d’opposition, d’adaptation et d’invention. Après avoir comparé
le discours des professionnels avec les discours d’escorte médiatiques
et politiques, nous avons observé un décalage entre les discours
d’escorte sur l’innovation technologique au musée et la façon dont les
professionnels de ces institutions culturelles évoquaient ces questions.
Le caractère révolutionnaire des discours décrivant les technologies
n’est pas repris par les professionnels des musées mais il est fortement
nuancé dans un imaginaire raisonné et pertinent des technologies,
assorti d’un rapport ambigu à l’innovation qui interroge les enjeux
symboliques du progrès technologique dans la médiation muséale.